هوش تجاری، Business Intelligence یا به اختصار BI یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده هاست. به بیان دیگر هوش تجاري به  مجموعه‌اي از فناوري‌ها و فرايندهايي اطلاق می گردد که به افراد در تمام سطوح سازمان، اجازه دسترسي و تحليل داده را مي‌دهد. در حقیقت این مفهوم مدیریتی تلاش خواهد کرد با استفاده از منابع اطلاعاتی سازمان، نسبت به تهیه یک تصویر بزرگ از کسب کار اقدام نماید و به مدیر بینش صحیحی از کسب و کار خود را اعطا نماید.

طی این فرآیند در نهایت به مدیران، صاحبان کسب و کار و تمام تصمیم گیران اساسی آن اطلاعات و تحلیلهایی عملی ارائه می‌شود. ابزارهای BI برای آنالیز و تحلیل داده‌ها به صورت‌های مختلفی ارائه می‌شود؛ مثلا گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف و تمام ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و داده‌های خام را در قالب‌های بصری و قابل استفاده به نمایش درآورند.

از بزرگ ترین مزیت های اجرا و استقرار هوش تجاری، شفاف سازی اطلاعات عملکردی سازمان از یک سو و کشف قوانین نهفته در این داده ها به منظور تعالی هر چه بیشتر کسب و کار است. در حقیقت هوش تجاری به کسب و کار سازمان کمک می‌کند تا کشف کند که چه عواملی در موفقیت یا شکست پروژه‌ها و فعالیت هایش تأثیر گذار است. همین باعث می‌شود تا  عواملی که سود بیشتر برای سازمان رقم می‌زنند و پوشش اهداف راهبردی آن را نتیجه می دهند شناسایی گردند.

در حال حاضر ابزارها و پلتفرم های متعددی برای پیاده سازی هوش تجاری سازمان توسعه یافته است که از جمله مهترین آنها می توان به Power BI و SQL Analysis Service اشاره نمود.

محصولات مشابه

پلتفرم ها

پرتال سازمانی

مدیریت مستندات

مدیریت وظایف

منابع انسانی

مدیریت پروژه