هوش تجاری چیست ؟
در دنیای رقابتی امروز موضوع تصمیمگیری به چالشی جدی فرا روی مالکان و ذینفعان کسب و کار تبدیل گردیده است. به شکل سنتی در اکثر سازمانها تصمیمگیری بر مبنای خبرگی صاحب نظران و مدیران انجام می گیرد اما با رشد سریع تحولات و گسترش دادههای تجاری در حوزههای مختلف کسب و کار، فرآیند تصمیمگیری بدون بکارگیری فناوری اطلاعات میسر نبوده و یا توام با خطاهای بسیار خواهد بود. موضوعی که به طور مستقیم مولفههای حیات سازمان نظیر سودآوری و بهره وری منابع را تحت الشعاع قرار میدهد. با این توضیح هوش تجاری را باید مجموعهای از ابزارها، تکنیکها و رویهها تعریف نمود که از طریق شناسایی، گردآوری، استاندارسازی، مدلسازی، تحلیل دادههای خام و نهایتا مصورسازی آنها با ابزارهای گزارشساز، بدنبال دستیابی به بینش و خبرگی و نهایتا پشتیبانی از تصمیمات مالکان و ذینفعان کسب و کار است.
هوش تجاری تجزیه و تحلیل تجاری، دادهکاوی، تجسم دادهها، ابزارها و زیرساختهای داده و بهترین شیوهها را ترکیب میکند تا به سازمانها کمک کند تا تصمیمات مبتنی بر دادههای بیشتری را اتخاذ کنند. در عمل، زمانی که دید جامعی از دادههای سازمان خود داشته باشید و از آن دادهها برای ایجاد تغییر، حذف ناکارآمدیها و انطباق سریع با تغییرات بازار یا عرضه استفاده کنید، میدانید که از هوش تجاری مدرن برخوردار هستید. راهحلهای مدرن BI، تجزیه و تحلیل سلف سرویس انعطافپذیر، دادههای کنترلشده در پلتفرمهای مورد اعتماد، کاربران توانمند تجاری و سرعت به بینش را در اولویت قرار میدهند.
برخی از سوالاتی که هوش تجاری به آن پاسخ میدهد :
- چه محصولی بیشترین فروش را در فصل گذشته داشته؟
- روند فروش شرکت از ابتدای سال چگونه بوده است؟
- میزان فروش در فصل جاری و مقایسه آن با دوره مشابه سال قبل چیست؟
- به تفکیک نوع و مدل، از هر محصول در بازههای مشخص هفتگی چقدر فروختیم؟
- مشتریان وفادار و رویگردان ما کدامند؟
- میزان سود خالص پیشبینی شده برای سال جاری چقدر خواهد بود؟
- نسبت دارایی به بدهی جاری در حال حاضر چقدر است؟
- پیش بینی تقاضا به تفکیک خدمات و محصولات در سال جدید چیست؟
- توزیع بهینه کالا بین شعب فروش را بر اساس عملکرد فروش چطور تعیین کنیم؟
- کدام پروژهها دارای تأخیر هستند و مهمترین دلایل تأخیر کدامند؟
- بحرانی ترین ریسکهای پروژهها کدام هستند؟
- نسبت جدایی به جذب کارکنان در سال گذشته چقدر بوده؟
- کالاها و مواد تندگردش و کندگردش در انبار مواد اولیه کدامند؟
- نقطه سفارش مواد اولیه را چطور مشخص کنیم تا حتی الامکان با کمبود یا مازاد موجودی مواجه نشویم؟
پیاده سازی هوش تجاری :
پیادهسازی هوش تجاری مراحل مختلفی دارد که برای اجرای هریک نیازمند بکارگیری فناوریها و حوزههای دانشی متعددی است. برخی مراجع روند پیادهسازی هوش تجاری را که بیشتر ناظر به بعد فنی ماجرا است، به این صورت نیز معرفی نمودهاند :
هوش تجاری بدنبال توانمندسازی کسب و کار بر پایه ارائه تحلیلهای آماری دقیق و سیستماتیک، گزارشات مدیریتی متنوع و استفاده از الگوریتمهای دادهکاوی و یادگیری ماشینی به منظور پیشبینی متغییرهای کلیدی مختلف است.
مزایای استقرار سیستم هوش تجاری :
در ادامه به اهم مزایای استقرار این نظام مدیریتی اشاره گردیده است.
- افزایش سودآوری :
هوش تجاری چگونه باعث افزایش سودآوری می گردد.
- پیشبینی فروش و تقاضا:
هوش تجاری میتواند الگوهای فروش را تحلیل کرده و پیشبینیهای دقیقی از تقاضا ارائه دهد، که این امر به بهینهسازی موجودی و کاهش هزینههای نگهداری میشود.
- افزایش رضایتمندی مشتریان
با تحلیل دادههای مشتریان، شرکتها میتوانند نیازها و ترجیحات آنها را بهتر درک کنند و خدمات و محصولات خود را بهبود بخشند، که این امر به افزایش رضایت و وفاداری مشتریان و در نتیجه افزایش فروش منجر میشود.
- رتبه بندی مشتریان
با استفاده از BI، شرکتها میتوانند مشتریان خود را به گروههای مختلف تقسیمبندی کنند و استراتژیهای بازاریابی هدفمندتری را اعمال کنند که منجر به افزایش فروش و رضایت مشتریان میشود.
- تصمیم گیری مبتنی بر داده :
توضیحات
- شناسایی فرصت های بازار :
میتواند به شناسایی روندها و فرصتهای جدید بازار کمک کند، به شرکتها اجازه میدهد به سرعت واکنش نشان دهند و از رقبا جلو بزنند.
- شناسایی نقاط قوت و ضعف و گلوگاهها :
تحلیل دادهها میتواند نقاط ضعف و گلوگاههای موجود در فرآیندهای کسبوکار را شناسایی کرده و راهکارهایی برای بهبود کارایی و کاهش هزینهها ارائه دهد.
- مدیریت عملکرد
نظارت مستمر و چندجانبه بر عملکرد واحدها
- کاهش هزینه ها و بهبود بهره وری :
تحلیل دادهها میتواند نقاط ضعف و گلوگاههای موجود در فرآیندهای کسبوکار را شناسایی کرده و راهکارهایی برای بهبود کارایی و کاهش هزینهها ارائه دهد. این راهکارها به شرکتها کمک میکند تا منابع خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کرده و به طور مستمر بهرهوری و سودآوری خود را افزایش دهند.
- یکپارچه سازی منابع داده :
توضیحات
- تحقق اهداف استراتژیک :
توضیحات