هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری چیست ؟

در دنیای رقابتی امروز موضوع تصمیم گیری به چالشی جدی فراروی مالکان و ذی نفعان کسب و کار تبدیل گردیده است. به شکل سنتی در اکثر سازمان ها تصمیم گیری بر مبنای خبرگی صاحب نظران و مدیران انجام می گیرد. اما با رشد سریع تحولات و گسترش داده­های تجاری در حوزه­های مختلف کسب و کار، فرآیند تصمیم گیری بدون بکارگیری فناوری اطلاعات میسر نبوده و یا توام با خطاهای بسیار خواهد بود. موضوعی که به طور مستقیم مولفه­های حیات سازمان نظیر سودآوری و بهره وری منابع را تحت الشعاع قرار می­دهد. با این توضیح هوش تجاری را باید مجموعه­ای از ابزارها، تکنیک­ها و رویه ­ها تعریف نمود که از طریق شناسایی، گردآوری، استاندارسازی، مدلسازی، تحلیل داده­های خام و نهایتا مصورسازی آنها با ابزارهای گزارش­ساز، بدنبال دستیابی به بینش و خبرگی و نهایتا پشتیبانی از تصمیمات مالکان و ذی نفعان کسب و کار است.

هوش تجاری تجزیه و تحلیل تجاری، داده­کاوی، تجسم داده­ها، ابزارها و زیرساخت های داده و بهترین شیوه ها را ترکیب می کند تا به سازمان ها کمک کند تا تصمیمات مبتنی بر داده های بیشتری را اتخاذ کنند. در عمل، زمانی که دید جامعی از داده‌های سازمان خود داشته باشید و از آن داده‌ها برای ایجاد تغییر، حذف ناکارآمدی‌ها و انطباق سریع با تغییرات بازار یا عرضه استفاده کنید، می‌دانید که از هوش تجاری مدرن برخوردار هستید. راه‌حل‌های مدرن BI، تجزیه و تحلیل سلف سرویس انعطاف‌پذیر، داده‌های کنترل‌شده در پلت‌فرم‌های مورد اعتماد، کاربران توانمند تجاری و سرعت به بینش را در اولویت قرار می‌دهند.


برخی از سوالاتی که هوش تجاری به آن پاسخ می­دهد :

  • چه محصولی بیشترین فروش را در فصل گذشته داشته؟
  • روند فروش شرکت از ابتدای سال چگونه بوده است؟
  • میزان فروش در فصل جاری و مقایسه آن با دوره مشابه سال قبل چیست؟
  • از هر محصول به تفکیک نوع و مدل محصول در بازه های مشخص هفتگی چقدر فروختیم؟
  • مشتریان وفادار و رویگردان ما کدامند؟
  • میزان سود خالص پیش بینی شده برای سال جاری چقدر خواهد بود؟
  • نسبت دارایی به بدهی جاری در حال حاضر چقدر است؟
  • پیش بینی تقاضا به تفکیک خدمات و محصولات در سال جدید چیست؟
  • توزیع بهینه کالا بین شعب فروش را بر اساس عملکرد فروش چطور تعیین کنیم؟
  • کدام پروژه­ها دارای تأخیر هستند و مهم­ترین دلایل تأخیر کدامند؟
  • بحرانی ترین ریسک­های پروژه­ها کدام هستند؟
  • نسبت جدایی به جذب کارکنان در سال گذشته چقدر بوده؟
  • کالاها و مواد تند گردش و کند گردش در انبار مواد اولیه کدامند؟
  • نقطه سفارش مواد اولیه را چطور مشخص کنیم تا با حتی الامکان با کمبود یا مازاد موجودی مواجه نشویم؟

پیاده­ سازی هوش ­تجاری :

پیاده ­سازی هوش ­تجاری مراحل مختلفی دارد که برای اجرای هریک نیازمند بکارگیری فناوری ها و حوزه های دانشی متعددی است. برخی مراجع روند پیاده­سازی هوش تجاری را که بیشتر ناظر به بعد فنی ماجرا است، به این صورت نیز معرفی نموده ­اند :

هوش تجاری بدنبال توانمندسازی کسب و کار بر پایه ارائه تحلیل­های آماری دقیق و سیستماتیک، گزارشات مدیریتی متنوع و استفاده از الگوریتم ­های داده کاوی و یادگیری ماشینی به منظور پیش بینی متغییرهای کلیدی مختلف است.

مزایای استقرار سیستم هوش تجاری :

در ادامه به اهم مزایای استقرار این نظام مدیریتی اشاره گردیده است.

  1. افزایش سودآوری :

هوش تجاری چگونه باعث افزایش سودآوری می گردد.

  1. پیش‌بینی فروش و تقاضا:

هوش تجاری می‌تواند الگوهای فروش را تحلیل کرده و پیش‌بینی‌های دقیقی از تقاضا ارائه دهد، که این امر به بهینه‌سازی موجودی و کاهش هزینه‌های نگهداری می­شود.

  1. افزایش رضایتمندی مشتریان

با تحلیل داده‌های مشتریان، شرکت‌ها می‌توانند نیازها و ترجیحات آن‌ها را بهتر درک کنند و خدمات و محصولات خود را بهبود بخشند، که این امر به افزایش رضایت و وفاداری مشتریان و در نتیجه افزایش فروش منجر می‌شود.

  1. رتبه بندی مشتریان

با استفاده از BI، شرکت‌ها می‌توانند مشتریان خود را به گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی کنند و استراتژی‌های بازاریابی هدفمندتری را اعمال کنند که منجر به افزایش فروش و رضایت مشتریان می‌شود.

  1. تصمیم گیری مبتنی بر داده :

توضیحات

  1. شناسایی فرصت های بازار :

می‌تواند به شناسایی روندها و فرصت‌های جدید بازار کمک کند، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد به سرعت واکنش نشان دهند و از رقبا جلو بزنند.

  1. شناسایی نقاط قوت و ضعف و گلوگاه­ها :

تحلیل داده‌ها می‌تواند نقاط ضعف و گلوگاه‌های موجود در فرآیندهای کسب‌وکار را شناسایی کرده و راهکارهایی برای بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها ارائه دهد.

  1. مدیریت عملکرد

نظارت مستمر و چندجانبه بر عملکرد واحدها

  1. کاهش هزینه ها و بهبود بهره وری :

تحلیل داده‌ها می‌تواند نقاط ضعف و گلوگاه‌های موجود در فرآیندهای کسب‌وکار را شناسایی کرده و راهکارهایی برای بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها ارائه دهد. این راهکارها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا منابع خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کرده و به طور مستمر بهره‌وری و سودآوری خود را افزایش دهند.

  1. یکپارچه سازی منابع داده :

توضیحات

  1. تحقق اهداف استراتژیک :

توضیحات